Alla inlägg den 19 maj 2011

Av Johanna - 19 maj 2011 13:19

Nu jävlar är min hjärna på gränsen till att explodera... 4 veckor in i finska kursen och det börjar redan bli för mkt för mig.. Finskan är inget lätt språk..

Imorgon har vi prov på verbtyp 3 och 4.. Jaha tänker ni, och vad är det?

Jag kan försöka förklara lite kort..

Verbtyp 3 är verb som slutar på -la/-lä, -ra/-rä, -na/-nä, och -sta/-stä.

Tex Tulla. Och när man nu ska böja ordet för jag, du, han/hon, vi, dom och ni så ser det ut så här: Tulla=Tul+e+personpronomen. så minä tulen, sinä tulet, hän tulee, me tulemme, te tulette, he tulevat.

Verbtyp 4 är verb som slutar på -ta/-tä.

Tex Siivota och om vi böjer detta ser det ut så här: Siivoa+personpronomen.

Minä siivoan, sinä siivoat, hän sivoaa, me siivoamme, te siivoatte, he siivoavat. Inga konstigheter so far eller hur? =)

MEN för att krångla till detta lite grann så är det också en regel till man måste tänka på när du böjer ordet..

K->KK

P->PP

T->TT


- ->K

V->P

D->T


NN->NT

RR->RT

LL->LT

NG->NK

MM->MP


Tex: HaKata: Minä haKKaan..


Nu börjar det bli lite mer att hålla reda på eller hur?

Och för att göra saken ytterligare lite svårare, så gäller det självklart inte för alla verb i de här grupperna..  Jisses... och detta mina vänner försöker jag lära mig.. kan även tillägga att vissa ord tillhör en egen grupp som inte har en endaste regel till varför det är som det är förutom att det 'bara är så'.. tex Tehdä: Minä teen, sinä teet, hän tekee, me teemme, te teette, he tekevät... knappt så man fattar att det är samma ord... Men så är det.. :D

Nu ska jag nog försöka villa mina stackars skalle en stund innan jag fortsätter pluggandet..


Puss på er

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards